INJECTOREN TESTEN
In het tijdperk van roetfilters en EGR kleppen is het functioneren van verstuivers zeer belangrijk geworden. Om bij een diagnose twijfels omtrent het functioneren van verstuivers weg te nemen kunnen verstuivers los van de motor getest worden. Dat geldt voor oude en nieuwe technieken, dus van tap-verstuiver tot common rail injector al dan niet voorzien van piëzo techniek. De uitslag van de test ondersteunt het vinden van de juiste oplossing en voorkomt onnodige vervanging.
Iedere inspuit techniek kent zijn eigen testmethode en voorschriften. Het meten van de openingsdruk en de controle van het sproeibeeld was lang geleden voldoende voor een verstuiver. Nu zijn opbrengstmetingen in stationair, deel- en vollast de norm geworden naast natuurlijk ook de retouropbrengst.
COMMON RAIL INJECTOREN TESTEN
Een goede test van een Common Rail injector begint met een testbank die de fabrikant voorschrijft met officiële testdata waarbij de praktijkomstandigheden zo goed mogelijk nagebootst worden. Tijdens een test worden daarom bijvoorbeeld drukken van 2000 bar en hoger gehaald. Tevens moet de verstuiver zeer nauwkeurig worden aangestuurd.
Daarnaast is de opspanning in de testbank van groot belang zodat het lijkt alsof deze in de cilinderkop ingebouwd is. De testuitslag is het betrouwbaarst wanneer de testsituatie het meest lijkt op de omstandigheden in de auto. Tijdens een goede test van een Common Rail verstuiver worden opbrengst, reactietijd, inpuitvolume en retouropbrengst gemeten. Alleen met deze controles kan een volledig beeld van de conditie van de verstuiver gegeven worden.
ONZE KLANTEN KOMEN UIT DIVERSE BRANCHE’S
- Plezier- en beroepsvaart
- Auto- en vrachtwagenbedrijven
- Landbouwmechanisatiebedrijven
- Grondverzet- en aannemingsbedrijven
- Verhuur- en leasebedrijven
- Particulieren
- Semi-overheid